


| Головна | Новини | Цивільний захист населення району | Оголошення | ПРЕСЦЕНТР | ВЕТЕРАНАМ | Інформація для користувачів з вадами зору |
01/02/2021
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільнезайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Тобто, згідно із зазначенимтерміном, не вважається самовільнимзайняттям земельної ділянки, якщо орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування прийняв рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду). Даний перелік рішень є вичерпним. Також не вважається самовільнимзайняттям земельної ділянки, якщо стосовно неї вчинено відповідний правочин (тобто, укладена відповідно до законодавства цивільно-правова угода щодо земельної ділянки).
Відповідальність
Відповідальність за самовільнезайняття земельної ділянки залежить від розміру шкоди, завданоїцим правопорушенням. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяноївнаслідоксамовільногозайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовимпризначенням, зняття ґрунтовогопокриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу. Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 № 800 «Про внесення змін до Методики визначення розміру шкоди, заподіяноївнаслідоксамовільногозайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовимпризначенням, зняття ґрунтовогопокриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу» передбачено збільшення розмірів штрафів за порушення земельного законодавства при використанні земель (які не переглядалися з 2007 року) у 4–5 разів, що сприятимезменшенню кількості правопорушень у сфері охорони та використання земель та збільшеннюобсягівнадходжень до державного та місцевих бюджетів за відповідними кодами бюджетноїкласифікації та від сплати платежів за землю.
Розрахунок розміру шкоди, заподіяноїдержаві, територіальним громадам внаслідоксамовільногозайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовимпризначенням, зняття ґрунтовогопокриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяноїюридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру.
Як свідчить статистка, самовільнезайняття земельної ділянки є доситьпоширеним видом порушення чинного земельного законодавства, за скоєння якого порушники згідно з ст. 211 Земельного кодексу України несуть адміністративну, кримінальну або цивільнувідповідальність відповідно до законодавства.
Так, самовільнезайняття земельної ділянки є адміністративним правопорушенням, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Його вчинення тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п’ятдесятинеоподатковуванихмінімумівдоходів громадян (від 170 до 850 гривень) і на посадових осіб – від двадцяти до ста неоподатковуванихмінімумівдоходів громадян (від 340 до 1700 гривень).
Також, статтею 197-1 Кримінального кодексу України встановлена кримінальна відповідальність за самовільнезайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику. За вчинення такого злочинувстановлене кримінальнепокарання у вигляді штрафу від двохсот до трьохсотнеоподатковуванихмінімумівдоходівгромадян або арешт на строк до шести місяців. Слід зазначити, що шкода визнається значною, якщо вона у сто і більше разівперевищуєнеоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Відповідно до цієї ж статті Кримінального кодексу України самовільнезайняття земельної ділянки, вчинене особою, раніше судимою за вищезазначенийзлочин, або групою осіб, або щодо земельних ділянок особливо цінних земель, зокрема, земель в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель, караєтьсяобмеженням волі на строк від двох до чотирьох років або позбавленням волі на строк до двох років.
Самовільне будівництво будівель або споруд на самовільнозайнятій земельній ділянці, карається штрафом від трьохсот до п’ятисотнеоподатковуванихмінімумівдоходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.
Самовільне будівництво будівель або споруд на самовільнозайнятій земельній ділянці а саме: земельній ділянці особливо цінних земель, землях в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель або вищезазначенийзлочинвчинений особою, раніше судимою за такийзлочинкараєтьсяпозбавленням волі на строк від одного до трьох років.
У разі виявлення порушення земельного законодавства, що має ознакизлочину, передбачені статтею 197-1 Кримінального кодексу України, громадянин, або представник юридичної особи має звернутись до органів поліції з відповідною заявою.
Однак, якщо особа не в змозі визначити характер та суть правопорушення, вона має можливість звернутись до відповідного органу, на який покладено функції і повноваження із здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності.
Поверненнясамовільнозайнятої земельної ділянки
Статтею 212 Земельного кодексу України передбачено поверненнясамовільнозайнятих земельних ділянок:
Дії особи, у разі виявленнявикористовування її земельної ділянки без згодисторонньою особою:
- звернутись до правоохороних органів;
- звернутися до мобільних точок доступу до системи надання безоплатної правової допомоги з метою повідомлення про факт рейдерськогозахоплення земельної ділянки та консультування щодо подальшихдій;
- звернутись до суду із позовом про звільненнясамовільнозайнятої земельної ділянки .
Отримати консультацію з правових питань можна у Миколаївському місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який працює за адресою: 54056, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, 61, тел. (0512) 44-54-60, 44-54-61
Перейти на офіційну сторінку на Facebook можна за посиланням.
Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.
Ще більше консультаційна інформаційному ресурсіWikiLegalAid, який можна знайти за посиланням wiki.legalaid.gov.ua.